Info från styrelsen

Hej alla fantastiska medlemmar!

Jag hoppas att ni alla mår bra och att ni snart får ta det lite lugnt, möjligen tillsammans med lite nära och kära. Nu va det på tok för längesen jag skrev någonting över huvud taget i detta forum, mail alltså, vilket är vårt primära forum för kommunikation till våra medlemmar. Så jag tänkte köra lite information från styrelsen och samtidigt önska er en god jul!

Gemensamma träffar

Äntligen jul och nyår! Detta innebär dock att vi nu har haft vår sista gemensamma träff för terminen. Träffarna dyker upp igen efter nyår såklart. Vi återkommer om detta när det börjar bli dags, och kommer uppdatera vårt schema på hemsidan också! För er som har nyckel är lokalen öppen och kan nyttjas precis som vanligt. 

BrickMakers

Från och med nästa år utökar vår legobyggarklubb med ytterligare en barngrupp. Ledare kommer att vara Hanna som var med och tävlade i årets Lego Masters på tv och tanken är att locka ännu fler tjejer att vara med och bygga. Hannas grupp kommer att träffas på onsdagar kl 16:45-18. Känner ni någon som vill vara med så skicka en intresseanmälan till joel.bixo@gmail.com .

Workshops

I och med att vårterminen börjar så skulle vi också vilja fortsätta med lite workshops på våra maskiner och tekniker. Vi har även lite introduktionsträffar i träverkstaden samt keramiken planerade. Ni får självklart information om detta också, då det börjar bli dags. Maila gärna asa@kalmarmakerspace.se om ni har frågor/funderingar gällande dessa typer av aktiviteter. Åsa är vårt fantastiska workshop-lim. Hon håller ihop detta som ni säkert har förstått! 

Vi vore tacksamma om ni som har något ni skulle kunna tänka er lära ut till andra medlemmar hörde av sig till oss, så att vi kan fånga upp detta. Har ni några förslag på något som ni skulle villa lära er så hör av er angående detta också. Omfattningen av workshops bestämmer den som håller i den helt och hållet. Det finns också möjligheter till lokalanpassningar, samordnade materialinköp, projektorer eller annan teknik etc.

Keramiken

Vi har också lite ändringar att komma med avseende keramiken. Dels arbetas det på ytterligare lite ordningsregler, för att skapa mer struktur och klarhet. Bra som tusan. Vidare har vi i styrelsen beslutat att det från och med nu inte är ok att tillverka saker hemma och köra till oss för att bränna. Vi är en förening som vill sprida glädjen i att skapa, och framför allt tillsammans som en gemenskap. Med det som underlag, samt de energipriser som gäller och dessutom de ideella arbetsinsatser som görs med ugnen, har detta beslut tagits. Det blir mycket som det är i keramiken, och vi behöver prioritera vår gemenskap. Bränning görs av medlemmar som är ansvariga för ugnen, när tid och möjlighet finns. Vidare behöver vi också respektera och ha förståelse för att det ibland tar ett litet tag att få ut sina alster och för att det ibland går sönder saker vid hanteringen. Är ni väldigt rädda om era saker så måste kontakt tas i whatsapp, för att ni själva ska kunna flytta era objekt från och till ugn etc. För att förtydliga så ska alltså tillverkning för bränning (oavsett om det är skröj eller glasyr) göras i lokalen. Har ni frågor på detta så hör av er till mig.

Förvaring

Vi växer hela tiden och blir fler och fler, vilket är jätteroligt! Vi arbetar på att trimma keramikdelen ytterligare nu och kommer att ändra om en del här inne. Men vi arbetar även på förvaring i stort. I och med att vi blir fler och fler är det också superviktigt att vi hjälps åt att hålla ordning och reda. Att inte ha sina projekt utspridda, hållas oss till ordningsregler samt att städa ordentligt efter oss är en stor del i detta. Se därför också de nya ordningsreglerna som sätts upp. 

När det gäller vår personliga förvaring så kommer detta göras om helt. Vi kommer att ta bort de skåp med flera förvaringsplatser som idag finns och ersätta detta med hyllor samt Smart-store-lådor med nummer 31. Det kommer att finnas hyllsystem för dessa lådor både i keramiken, träverkstaden och i något av de andra rummen också. För att vi ska ha gott om platser för dessa lådor och för att man ska kunna välja i vilken avdelning man förvarar sina personliga saker. Lådorna köps initialt in av föreningen och endast labbmedlemmar kommer att ha möjlighet till denna förvaring. Lådorna märks med namn och medlemsnummer så att dessa är enkla att spåra. Vid paus av labbmedlemskap är det ok att ha sin låda kvar i en månad. Därefter tillfaller sakerna föreningen eller tas bort av medlemmen. Skrymmande förvaring är självklart ok, då vi utför större projekt, men görs endast under den tid det absolut behövs. Ordnat och uppsamlat (tejp är bra) samt märkt enligt ovan. 

Hör av er om ni kan tänka er att ägna några timmar åt att flytta saker, sätta upp hyllor eller något annat i samband med detta. Vi gör det tillsammans!  Vidare måste alla redan nu ta tag i och sortera bort sådant som ni har i lokalen i personlig förvaring men som inte behöver finnas där. Vi måste också märka upp detta ordentligt. Annars kan det komma bort under flytten. Jag rekommenderar att vi använder maskeringstejp eller liknande och lindar in och märker upp våra saker som ligger i hyllorna, med minst namn. Då är det enkelt att bara flytta över detta till en låda när dessa kommer på plats. Kolla också så att dina saker får plats (innermått (cm): 40 x 30,7 x 22,1 cm)! 

Whatsapp, Discord och Slack

Föreningen finns på dessa plattformar men har huvudkommunikation via mail samt sekundärt via Whatsapp, i vår chat för samtliga medlemmar och den som är tillgänglig för keramikdelen. Vill ni ha tillgång till någon av ovanstående så maila oss i styrelsen så löser vi det.

Städning

Tack alla som kommer på våra städdagar. Och tack Lotta som drar i dessa så bra! Vi behöver hjälpas åt här och vi ber er alla därför att komma med feedback angående hur det fungerar. Tips och tricks och kanske en hjälpande hand till Lotta, som drar i dessa. Städningen är föreningens alla medlemmars projekt och alla är välkomna att engagera sig. Vi vill gärna ha hjälp med idéer och rutiner för städningen, hjälp oss att bli bättre på detta! Hör av er till Lotta via mail (den får ni via mig) eller direkt i whatsapp. Det är viktigt att vi hjälps åt. Lotta välkomnar med öppna armar alla som vill hjälpa till med rutiner för städningen samt själva samordningen och självklart städningen. Söndag 5 februari är nästa träff! Snälla dyk upp och hjälp er favvoförening att få fint i lokalen! Det behövs!

Vårt materialställ kommer också att ingå i städdagarna och ni som har saker här som ni gärna vill ha kvar själva ska märka med datum och namn. Material får stå här i 4 veckor. Sen tillfaller de föreningen eller tas hem av medlemmen. Vid nästa städträff görs en rejäl utrensning här och material som saknar namn eller har gamla datum tas bort eller tillfaller som sagt föreningen. 

Valberedningen

Som ni kanske sett har valberedningen initierat arbetet med att få medlemmar till styrelsen, vid vårt årsmöte senare i vinter/vår. Vi behöver hjälp av nya hjärnor och krafter! Snälla va inte rädda för detta arbete! Arbetsinsatsen blir vad den blir i styrelsen. Det innebär att ibland har vi bara möjlighet att lägga ett par timmar en kväll per månad för ett styrelsemöte, medan vi andra perioder kan lägga mer, om det finns ett behov. Det som ingår i uppdraget är styrelsemöten och att hjälpa till vid ett par gemensamma träffar per termin, vilket innebär en arbetsinsats på ca 2-3 timmar per månad.  

Ni som har egna nycklar

För att slippa onödig administration vore vi mycket tacksamma om ni som har egna nycklar är noga med att betala in labbavgiften i tid varje månad eller för flera månader om ni så önskar. Märk gärna betalningarna ordentligt (med namn och vad det avser). Detta underlättar vår ekonomiska administration. Säg till oss direkt om ni önskar pausa era medlemskap, så slipper vi påminna och ni slipper onödiga tjatmail! :). Vill ni inte ha er nyckel under en längre period så är det kanske också bättre att återlämna den. Det går alltid att få en ny! 

Var rädda om varandra och ha en god jul och ett gott nytt år! Det är aldrig fel att ge bort en handgjord present! Tänk på det! 🙂

Ps. Glöm inte att ni alltid kan avanmäla denna typ av mail från oss genom att bara svara på detta mail direkt. Ds. 

Vänligen

Linus Björnlund

Ordförande

Makerspace och Uppfinnarna Kalmarsund

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.